فضای سبز

فضای سبز
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فضای سبز و آدرس utlandscape.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 


 
کلرودندروم یا گیاه بخت اگرچه نامی عجیب و غریب دارد ولی گیاهی است همیشه سبز که در گل‌فروشی‌ها به راحتی یافت می‌شود. ارتفاع این گیاه در هوای آزاد حتی به 5/4 متر هم می‌رسد. این گیاه گل‌هایی سفید می‌دهد که گلبرگ‌هایی به رنگ قرمز از میان آنها بیرون زده است. گل‌ها در فصل بهار، به‌صورت دسته‌ای در انتهای شاخه‌ها ظاهر شده و تا آخر تابستان خودنمایی می‌کنند. این گیاه را در بهار و تابستان می‌توان در خارج از اتاق نیز نگهداری کرد ولی در هوای خیلی سرد به برگ‌ها و ساقه‌های آن لطمه وارد شده و باعث پوسیدگی آنها می‌شود.
 
 
 
این گیاه در زمستان رشد کندی داشته و آب کمی هم نیاز دارد. کلرو دندروم نسبت به مواد براق‌کننده حساس است. نام این گیاه به یونانی درخت بخت یا درخت قسمت ترجمه می‌شود.  
 
 
 
 
 
 
 
نام رایج: کلرو دندروم 

 

 
 
 
 
نام انگلیسی: Bleeding heart vine
نام علمی: Clerodendrum Thomsonae

 
 
 
در بهار و تابستان در خانه هفته‌ای دو بار برگ‌های آن را غبارپاشی کنید. همچنین جهت تأمین رطوبت پایدار به زیرگلدانی حاوی سنگریزه، آب اضافه کنید و دقت کنید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.
  
 
 
 
 
 
شرایط آب و هوایی:
نور: این گیاه به نور کامل احتیاج دارد و آفتاب را به راحتی تحمل می‌کند؛پس هم در داخل خانه پرنور و هم در خارج از خانه (در هوای مناسب) قابل نگهداری است. دما: از بهار تا پاییز درجه حرارت را در حدود 20 درجه ثابت نگه دارید ولی از پاییز تا بهار آینده درجه حرارت 15 برای گیاه کافی است. آب: از اواسط بهار تا اواخر تابستان هفته‌ای 2 بار گیاه را آبیاری کنید. از اواخر تابستان تا اول زمستان هفته‌ای یک‌بار کافی است. در زمستان هم تنها هنگام خشک‌شدن سطح خاک گیاه را آبیاری کنید.


رطوبت:
این گیاه به رطوبت شدید احتیاج دارد. شرایط رطوبتی گلخانه برای این گیاه ایده ال است. در بهار و تابستان در خانه هفته‌ای دو بار برگ‌های آن را غبارپاشی کنید. همچنین جهت تأمین رطوبت پایدار به زیرگلدانی حاوی سنگریزه، آب اضافه کنید و دقت کنید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.


تغذیه و پرورش: خاک: خاک موردنیاز این گیاه مخلوط لوم و شن است. برای تقویت خاک نیز از مواد غذایی مصنوعی مایع یا جامد محلول در آب به‌صورت هفته‌ای یک‌بار و طبق دستور کارخانه سازنده، استفاده کنید. تغذیه کمکی در فصل زمستان لزومی ندارد.


تکثیر: ریشه‌دارکردن قلمه ساقه در تابستان


تشخیص و درمان:


علامت: زیادشدن شاخ و برگ و ظاهرنشدن گل‌ها ممکن است به 2علت باشد: نور کافی نیست. گیاه نیاز به تغذیه مصنوعی دارد


اقدامات لازم برای درمان: انتقال به محل پر نورتر


تغذیه‌کردن گیاه طبق دستور فوق علامت: سیاه‌شدن برگ‌ها، بی‌رنگ و شفاف‌شدن گل‌ها. علت ممکن است استفاده از براق‌کننده‌های شیمیایی؛ خم‌شدن برگ‌ها و ساقه‌ها در بهار و تابستان خشک‌بودن هوا و تشنه‌بودن گیاه باشد.


اقدامات لازم برای درمان: گلدان را به مدت 15 دقیقه درون سطل یا تشت پر از آب گذاشته سپس خارج کنید. آبیاری را با آب بدون املاح و ولرم انجام دهید.
 
این گیاه را در بهار و تابستان می‌توان در خارج از اتاق نیز نگهداری کرد ولی در هوای خیلی سرد به برگ‌ها و ساقه‌های آن لطمه وارد شده و باعث پوسیدگی آنها می‌شود.



 

 

 

علامت: ظاهرشدن تار عنکبوت در زیر برگ‌ها که دلیل آن کنه ریز قرمز است.


اقدامات لازم برای درمان: با پارچه یا اسفنج مرطوب سطح زیرین برگ‌ها را تمیز کرده یا هر 2 هفته یک‌بار با سم کنه‌کش، سمپاشی کنید؛ در ضمن تأمین رطوبت در کاهش آفت موثر است. علامت: ظاهرنشدن گل‌ها در بهار و تابستان که دلیل آن نگاه داشتن گیاه در زمستان در هوای گرم است. ریزبودن برگ‌های گیاه و ظاهرنشدن گل‌ها. دلیل آن کمبود عناصر غذایی در فصل رشد است


اقدامات لازم برای درمان:
گیاه را تغذیه کنید. علامت: پوسیدن برگ‌ها در زمستان. دلیل آبیاری بیش از حد است.


اقدامات لازم برای درمان:
در فاصله بین2 آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود؛ سپس آبیاری کنید. علامت: پروازکردن حشرات ریز اطراف گلدان.


اقدامات لازم برای درمان: سم‌پاشی با سم حشره‌کش هفته‌ای یک‌بار تا علائم برطرف شود. علامت: ظاهرشدن زخم‌های سفید پنبه‌ای‌شکل روی برگ‌ها و قاعده آنها که دلیل آن حشره آفت است.


اقدامات لازم برای درمان: گیاه را با سم حشره‌کش نفوذی، طبق دستور سمپاشی کنید.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نکته: در اواخر زمستان با قطع نوک شاخه‌ها، علاوه بر پاکوتاه‌کردن گیاه، به جوانه‌های جانبی اجازه رشد دهید تا بوته حالت پرپشت و توپی به خود بگیرد. 

 

 





 

منبع:
aliparzivand.mihanblog.com



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 6 آبان 1391برچسب:گل بخت,کلرو دندروم ,leeding heart vine, ] [ 17:38 ] [ parviz zendavani ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ دانشجویان فضای سبز دانشگاه تهران خوش آمدید
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 305
بازدید کل : 135756
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید